mandag den 3. september 2012

Pyha...!

Sikken en lang dag, det har været idag! Først den lange tur til Århus, som tager i nærheden af 2 timer hver vej. Og så lige en times ekstra kørsel for at hente sønnen hjem. Nu er vi så lige landet, og selvfølgelig er der lidt lektier, der skal ordnes... That's life! ;)

Men tilbage til den lovede gode middag, vi fik igår. ;) Og tak fordi I ventede pænt! ;)
Jeg havde et stykke kalvefilet, som jeg lavede i ovnen. Det havde også været lækkert på grillen, men nu regnede det for det første, og for det andet, vil svigerforældrene altså helst have en hvid kartoffel og god sovs (ikke sauce!) til deres aftensmåltid. Og det er jo lidt lettere at lave en god sovs, når man har stegesky fra kødet.

Af tilbehør lavede jeg grøntsagsfadet i ovnen, som smager som en drøm, og som jeg har lavet mange gange før. I går brugte jeg ½ spidskål, 1 stor porre og 2 revne gulerødder. Det helle fintsnittet og blandet i et fad, drys med salt og peber, fordel fløde over og ind i ovnen ½ times tid.
Derudover havde jeg lavet en lækker pæresalat. Hvis ikke I allerede kender den, kan I altså godt se at skynde jer at finde en anledning til den - den smager himmelsk!
Pæresalaten er nem. Jeg brugte en bakke blandede spæde salatblade, nogle gange har jeg suppleret med fintsnittet iceberg også. Den fordeles på fadet. Over det dryppes en marinade af olie, eddike, salt, peber og lidt presset hvidløg. Ovenpå igen fordeles en pære skåret i tynde skiver, høvlet parmesanost, tørristede pinjekerner og lidt tørrede tranebær. Igår brugte jeg Vesterhavsost og høvlede over istedet for - bare fordi det var, hvad jeg havde i køleskabet.

Og så var der jo de kogte danske kartofler og en god sovs. Jeg stegte kødet krydret med salt, peber og hvidløg. Rundt om stegen fordelte jeg gulerod, løg, hvidløg, vand og rødvin i fadet, og det gav en fantastisk smag til stegeskyen. Jeg jævnede med Maizenamel. Jeg smagte den selvfølgelig til, men ellers lod jeg resten af selskabet om at spise sovs og kartofler.
Således blev min tallerken sådan:
Det smagte mega godt - og fik meget ros.

Til dessert havde jeg lavet Isis chokolade mousse. Der er selvfølgelig stivelse i, så den er ikke lovlig efter lchf, men til en særlig anledning...
Og så er jeg personligt sådan indrettet, at jeg reagerer voldsommere, når jeg spiser sukker, end når jeg får stivelse. Og Isis produkter indeholder jo ikke sukker, så derfor blev det valget. Jeg var spændt på den, for jeg er normalt ikke meget til chokolade mousse, chokolade is etc....det er mere manden og sønnens områder. ;)
Men jeg må sige, at jeg blev positivt overrasket! Det var faktisk rigtig lækkert!
Efter anvisningen, skulle den laves på skummetmælk. Det erstattede jeg af sødmælk. Det fungerede helt fint.
I bunden af glassene fordelte jeg lidt jordbær. Ovenpå hældte jeg moussen, og så ellers på køl et par timer. Og så var det jo nemt at anrette  med lidt fløde og jordbær lige inden servering. ;)
Det vakte stor begejstring i selskabet. En anden gang vil jeg dog forsøge mig med en hjemmelavet mousse lavet fra bunden...nu havde jeg bare lige en pose af Isis mix hjemme.

Så som I kan se, var det en lækker aften med god mad... så kan man lidt igen.

Og manden, han har det vist fint. Han er afsted på arbejde og ligger ude, så der er stille herhjemme ved os. Han er ikke nem at holde i ro... han tager af og til nærmest kravlende på arbejde med hold i ryggen...så hvorfor skulle en indlæggelse i weekenden holde ham hjemme!?? :/ :) Men jeg har snakket med ham, og han siger, han har det fint, så det er nok, som det skal være.

Imorgen har jeg lidt mere tid, og så skal jeg sørge for, at der sker lidt spændende her på bloggen. ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar